Wet arbeidsmarkt in Balans (Wab)

Wat is de Wet arbeidsmarkt in Balans - de Wab?

Het arbeidsrecht is doorspekt met wet- en regelgeving. Een juridische jungle waar je als normaal mens al snel in verstrikt raakt. Sinds 1 januari 2020 is er nóg ééntje bij gekomen. De Wet arbeidsmarkt in balans aka. de Wab. Met als doel flexwerk minder flex en ‘vast’ werk minder vast te maken. Kortom: de arbeidsmarkt beter in balans te krijgen. Gevolg: een tsunami aan nieuwe regeltjes. De belangrijkste zetten we voor je op een rij in de infographic.

Payroll en de Wab

Je hoeft geen arbeidsrecht-wizard te zijn om te concluderen dat de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans grote invloed heeft op de uitzend- en payrollsector. Door invoering van de Wab is er namelijk een duidelijke scheiding ontstaan tussen uitzenden en payroll. Payroll heeft juridisch gezien een andere status dan uitzenden. Dit zit hem vooral in de ketenregeling, de allocatiefunctie (samenbrengen van vraag naar en het aanbod van arbeidskrachten) en de exclusiviteit (het exclusief uitlenen van een flexkracht aan één inlener).

 

In jip-en-janneketaal: een payrollmedewerker valt niet meer onder de uitzendregels. Dus geen fase-systeem met 5,5 jaar flexibiliteit in arbeidscontracten via de ABU/NBBU Cao. Voor de payrollmedewerker geldt de ‘gewone’ ketenregeling. En bovendien heeft de payrollmedewerker recht op alle bepalingen uit de gehanteerde cao van het bedrijf waar hij of zij werkt. Dat kan zijn: de ATV dagen, 13de maand, winstuitkering, speciale reiskostenvergoeding, etc.

 

Hoe dan ook; payroll is ook na invoering van de Wab geliefd. Het uitbesteden van de  personeels- en salarisadministratie én het juridisch werkgeverschap blijft onverminderd populair voor (startende) ondernemers met personeel.

Payroll uitzendbureau

Payroll voor uitzendbureaus, hoe zit het daarmee? Een veel gehoorde vraag sinds de invoering van de Wab. Een uitzendbureau is namelijk gespecialiseerd in het werven en plaatsen van de juiste kandidaten bij de juiste opdrachtgevers. Het payrollbedrijf is weer gespecialiseerd in de salaris- en personeelsadministratie. Logische combinatie zou je denken.

Payroll Intermediair

Payroll voor intermediairs dan? Hoe zit dat? We leggen het aan je uit. Intermediairs van arbeidskrachten vallen onder de Waadi, de Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediairs.

 

Wanneer je namelijk als onderneming arbeidskrachten ter beschikking stelt aan anderen, zoals intermediairs en uitzenders doen, dan moet je jouw bedrijf registeren bij de Kamer van Koophandel. Dit maakt controle op oneerlijke bedrijfsvoering makkelijker. Maar belangrijker nog; de Waadi zorg voor een betere bescherming van werknemers.

 

Ben jij intermediair en wil je jouw uitzendkrachten compliant verlonen zonder administratief gedoe? De oude payrollwerkwijze is door invoering van de Wab niet meer mogelijk. Alternatieven zijn er wel. Zoals het gebruik van Backoffice Platform Paydia. Bekijk hier hoe het platform voor jou werk

Meer informatie over wat het best bij jouw bedrijf past?

Neem geheel vrijblijvend contact op met één van onze HR Consultants. We helpen graag en vertellen je meer over:

  • Prijs / tarief van uitzenden en payroll afgestemd op jouw bedrijfssituatie
  • Welke bedrijfsrisico’s jij als ondernemer NIET meer hebt met payroll of uitzenden
  • Welke bedrijfsrisico’s jij nog WEL hebt als ondernemer wanneer je gaat payrollen of uitzenden
  • Hoe payroll en / of uitzenden werkt

Verschil uitzenden en payrolling na invoering van de Wet arbeidsmarkt in Balans

De hoeveelheid aan regels én de uitzonderingen op die regels maken het er niet duidelijker op. Veel ondernemers stoeien dan ook met de vraag wat het verschil is tussen uitzenden en payrolling nu de Wab is ingevoerd. Snappen we dondersgoed. Daarom zetten we de verschillen voor je op een rij:

Belangrijkste gevolgen voor ondernemers

Door de Wab zijn de regels voor ondernemers met personeel overhoop gegooid. Maar niet getreurd. We zetten de belangrijkste gevolgen voor je op een rij. Zo weet jij als ondernemer waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan.