
Uitzenden van arbeidsmigranten
In deze blog
- Wat is verplicht
- Wat is niet-verplicht
- Hoe organiseer je de begeleiding van arbeidsmigranten
Uitzenden arbeidsmigranten wat is verplicht
1. Geef een arbeidscontract ook in de landstaal
Uiteraard maak je een arbeidscontract op, met afspraken over duur van de overeenkomst, loon, vergoedingen et cetera. Belangrijk daarbij is dat de uitzendovereenkomst en de bijbehorende stukken verplicht in het Nederlands Ʃn in de landstaal van de uitzendkracht beschikbaar zijn.
2. Bied een zorgverzekering aan
Als uitzender moet je een arbeidsmigrant een aanbod doen voor een zorgverzekering.
Nuance: de arbeidsmigrant hoeft dit aanbod niet te accepteren. Wel is hij verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. Anders kan hij een boete krijgen. Als de arbeidsmigrant je aanbod niet accepteert, moet hij zich dus wel elders verzekeren. Wijs hem daarop.
3. Informeer over het volgen van een taaltraining
Natuurlijk is het voor heel veel arbeidsmigranten om tal van redenen handig om de Nederlandse taal te leren. Je hoeft zoān cursus niet aan te bieden (maar: zie verderop), wel ben je verplicht een arbeidsmigrant na 26 weken te informeren over de mogelijkheden die hij heeft om de Nederlandse taal te leren.
4. Informeer over vervoer
Ook niet verplicht: het aanbieden van vervoer van en naar het land van herkomst, en van en naar de inlener. Wel staat er in de cao dat je als uitzender zorg moet dragen voor adequate voorlichting over vervoer.
Uitzenden en begeleiding arbeidsmigranten. Wat is niet-verplicht maar wƩl aan te raden
1. Bied een taaltraining aan
Het hoeft dus niet, maar is wel nuttig: een taaltraining. In de praktijk faciliteren veel uitzenders een dergelijke opleiding voor hun arbeidsmigranten ook.
2. Bied vervoer aan
Het stond hierboven al: je moet goede voorlichting verzorgen over vervoer, maar het daadwerkelijk aanbieden is niet verplicht. Neemt niet weg dat je hiermee als uitzender goede sier maakt, of beter gezegd, goed zorgt voor je arbeidsmigrant. Denk aan het regelen van vliegtickets of het organiseren van een busreis voor een groep arbeidsmigranten.
3. Zorg voor registratie in Nederland
In de praktijk zijn het uitzendondernemingen die het als een service aan arbeidsmigranten aanbieden: inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Dit betreft een registratie van buitenlandse werknemers waarbij ze een Burgerservicenummer (BSN) ontvangen.
Nuance: je bent als uitzender niet verplicht bij deze registratie van je uitzendkracht te helpen. Wel is de registratie op zichzelf verplicht.
4. Zorg voor sociale begeleiding
Klinkt soft, maar het is reuzebelangrijk om de arbeidsmigranten die voor je gaan werken sociaal wegwijs te maken in Nederland. In de eerste plaats natuurlijk voor de buitenlandse werknemer zelf. Ga er maar aanstaan, je verlaat huis en haard en komt in een voor de meeste migranten volstrekt vreemd land. Dan is het prettig als er iemand vertelt waar de dichtstbijzijnde supermarkt is, of waar je een huisarts kunt vinden. Zulke goede zorg straalt uiteindelijk ook op jou als uitzender af. Je helpt wellicht voorkomen dat arbeidsmigranten na beƫindiging van de overeenkomst naar een concurrerende uitzender overstappen. Voor het binden en boeien van arbeidsmigranten kun je verder trouwens niet creatief genoeg zijn: organiseer bijvoorbeeld excursies om ze mooie plekken van ons land te laten zien.
5. Bied kwalitatief goede huisvesting aan
Ook weer uit de categorie āhoeft niet, wĆ©l handig en eigenlijk noodzakelijkā: huisvesting voor de arbeidsmigrant. Dit onderwerp is echter zo belangrijk en aan discussie onderhevig, dat we het uitlichten in een speciale blog: Huisvesting van arbeidsmigranten die binnenkort verschijnt.
TIP
Hoe organiseer je dit alles nu? Cor de Koeijer (NBBU) ziet in de praktijk vaak dat bij een uitzendorganisatie ƩƩn persoon verantwoordelijk wordt gemaakt voor alle verplichtingen en extra services. āDiegene regelt dan alles voor de arbeidsmigrant. Van vervoer en huisvesting tot inschrijving en het sociaal wegwijs maken. Wel zo makkelijk.”
Let op!
Omdat arbeidsmigranten uit de EER + Zwitserland onder de Nederlandse wetgeving vallen, is de Nederlandse wetgeving ook op hen van toepassing. Daar kan geen misverstand over bestaan. Wat hieronder āverplichtā is, is dat dan ook niet volgens de wet, maar volgens de CAO voor Uitzendkrachten. Daarin zijn heldere afspraken gemaakt om het uitzenden van arbeidsmigranten goed te regelen.
In die cao is overigens onder andere ook geregeld dat de beloning van de uitzendkracht gelijk is aan het loon van de werknemer in dienst van de opdrachtgever: de inlenersbeloning. De Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) ziet toe op de naleving van de cao.
De kracht van mond-tot-mond reclame
Uitzendbureaus die dit hele traject goed regelen, die arbeidsmigranten dus volledig in de watten leggen, merken een effect bij werving & selectie in het buitenland daarna. Want niet alleen worden de arbeidsmigranten loyaler dankzij die inspanningen, maar ook vertellen ze hun positieve ervaringen graag door aan vrienden en kennissen. Mocht het nodig zijn, dan gaan zij vervolgens graag bij het betreffende uitzendbureau aan de slag als arbeidsmigrant. Een mooi staaltje van mond-tot-mondreclame en referral recruitment! Klik hier voor meer tips over werving & selectie van arbeidsmigranten.
[bron: Het Flexpedia Arbeidsmigranten Dossier ā Werven, begeleiden, huisvesten en uitzenden van arbeidsmigranten te downloaden op www.flexpedia.nl/resources]
Dat was ām tot zover. We hopen dat je hiermee verder kunt.
Over Flexpedia
We helpen compacte en middelgrote ondernemers in de flexbranche met compliant en succesvol uitzenden zonder administratief gedoe waardoor flexondernemers kunnen groeien.
Met een superteam van negen developers, veertien HR consultants en acht finance specialisten bouwen we verder aan het Backoffice Platform Paydia waarmee we flexondernemers blij maken en de wereld van flex voor eens en altijd veranderen: transparanter, slimmer en persoonlijker.
Bekijk hier hoe zoān 150 flexondernemers succesvol en compliant uitzenden zonder gedoe met Backoffice Platform Paydia.