Wat kan AI betekenen voor compacte flexbureaus?

Wat kan AI betekenen voor compacte flexbureaus?

‘Nu investeren in AI gaat je later heel veel opleveren’

 

AI is booming. Maar denk vooral niet dat het iets is voor alleen grote organisaties. Ook voor kleinere flexbureaus kan het heel veel betekenen. Wat kun jij met AI? En waar moet je organisatorisch en juridisch op letten? Inge Brattinga van VRF Advocaten vertelt het je. ‘Betrek je hele organisatie erbij en onderzoek eerst waar je AI voor nodig hebt.’

Duizelig word je ervan. Van al dat nieuws dat verschijnt over de kansen, mogelijkheden, risico’s en gevaren van artificial intelligence (AI). En van al die tools, technologieën en toepassingen die op de markt komen. Jij hebt maar een compact flexbureau, dus grote kans dat je denkt ‘het zal allemaal wel’.

 

Niet doen, zegt Inge Brattinga, jurist bij VRF Advocaten en docent-onderzoeker bij de Juridische Hogeschool. ‘Laat je aan de ene kant zeker niet gek maken door alles wat er gebeurt op AI-gebied, maar blijf aan de andere kant ook niet aan de zijlijn staan toekijken.’ Daar is AI te disruptief voor, vindt ze, te baanbrekend. En Brattinga kan het weten, want ze is bij VRF Advocaten gespecialiseerd in privacy en AI. Ook doet ze bij de Juridische Hogeschool onder meer onderzoek naar AI-toepassingen.

Geschreven door:
Geschreven door:
Journalist
AI specialist / Associate VRF Advocaten

Stap 1: je werkzaamheden inventariseren

The first step voor compacte flexbureaus volgens Brattinga? Goed de tijd nemen om je business te inventariseren. ‘Ga eerst na wat je nu als flexbureau allemaal precies doet. Waaraan besteed je je tijd? Bepaal vervolgens waaraan je die tijd het liefst zou wíllen besteden. En waaraan juist niet. Zoek voor die laatste categorie werkzaamheden mogelijkheden om ze te automatiseren met behulp van AI.’

‘Welke werkzaamheden zou je willen automatiseren met AI?’

Inge Brattinga

Wervingsteksten schrijven met AI

Afhankelijk van jouw specifieke wensen en behoeftes zijn er heel veel relevante AI-toepassingen, zegt Brattinga. ‘Er zijn mogelijkheden om complete employee journeys in te richten met AI, maar dat is meer voor de ASML’en van deze wereld. Voor een relatief klein flexbureau is het denk ik interessanter om wervingsteksten te schrijven met AI. Als je even zoekt naar geschikte tools, vind je vele chatbot-toepassingen die je kunnen helpen met het schrijven van vacatureteksten.’

Veel tijd besparen

Het bekendste voorbeeld is ChatGPT. Maar ook Copilot van Microsoft is in opmars. ‘Zelf vind ik voor recruitment Recruit.ai een mooie tool. Hierbij is vooraf al nagedacht over goede prompts.’ Prompts zijn de specifieke input die je een chatbot geeft. De vragen die je aan een chatbot stelt, bijvoorbeeld.

 

Hoe beter die input is, hoe beter de output. ‘Hoe dan ook kun je dankzij AI tegenwoordig op een gebruikersvriendelijke manier wervingsteksten schrijven die kwalitatief goed zijn – al moet je ze altijd wel zelf goed controleren – en je heel veel tijd besparen.’

‘‘Met AI kun je kwalitatief relatief goede wervingsteksten schrijven’

Inge Brattinga

AI Specialist en Associate bij VRF Advocaten

 

Cv’s in een format zetten

Die tijdswinst lijkt de grote gemene deler van alle AI-toepassingen. Naast sneller vacatureteksten schrijven kun je dankzij AI ook sneller cv’s omzetten in een kant-en-klaar format voor inleners. ‘Dat is ook relevant voor compacte bureaus, lijkt me. Je kunt wel een medewerker een cv van een kandidaat laten overtikken in een handig format. Maar dat kost veel meer tijd dan wanneer een simpel AI-tooltje cv’s in alle soorten en maten in een standaard format kan omzetten.’

 

AI ontdekt competenties

Een derde concrete en nuttige toepassing voor kleinere flexbureaus die Brattinga wil noemen, is het door AI ontdekken van onvermoede talenten van kandidaten. ‘Er bestaan AI-tools die – op basis van enorm veel data – informatie op het gebied van competenties verzamelen, verbinden en analyseren. Daarmee zien ze soms competenties die je zelf echt niet uit een cv haalt. Die kunnen ze vervolgens weer matchen met competenties in een vacature.

 

Daardoor krijg je niet alleen zuivere en objectieve matching, maar het is ook een oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt. Er ontstaan dankzij AI namelijk matches die mensen niet zouden hebben gemaakt.’

 

‘Veel AI-toepassingen hebben hoge privacyrisico’s’

Inge Brattinga

Organisatorische uitdagingen

Het is allemaal razend interessant, maar als mkb’er heb jij het ook razend druk. Hoe ga je het invoeren van AI-toepassingen organisatorisch allemaal regelen? ‘Het is belangrijk dat je het in eerste instantie met elkaar doet. Of je nu 2 interne medewerkers hebt of 7, begin met elkaar. Omdat het een grote verandering betreft, omdat het belangrijk is dat eventuele angst voor AI bij iedereen wordt weggenomen én omdat het goed is om met elkaar te onderzoeken welke werkzaamheden je precies met AI wilt automatiseren. Uiteindelijk is er altijd wel iemand in je team die daarna zijn tijd wil besteden aan het zoeken naar passende tools.’

Juridische aandachtspunten

Dan nog het juridische aspect. Want zitten er juridische haken en ogen aan al die AI-tools? ‘Om eerlijk te zijn heel veel’, zegt Brattinga. ‘Ik zou er wel een dag over kunnen vertellen. Het komt erop neer dat veel AI-toepassingen met persoonsgegevens van je kandidaten werken in het HR-domein. Daardoor is er naast de AVG die van toepassing is, sprake van een hoog risico-toepassing op grond van de AI-verordening. Voor jou betekent het dat je eisen moet stellen aan je leveranciers van AI-software.

 

Binnen enkele jaren kunnen ze zich laten certificeren, komt er een soort keurmerk. Dat helpt jou de betrouwbaarheid van een leverancier in te schatten. Tot die tijd moet je ze zelf kritisch bevragen. Werken ze ethisch? Hebben ze kennis van de materie? Weten ze bijvoorbeeld wat een Fundamental Rights Impact Assessment is? Een Impact Assessment Mensenrechten bij gebruik van Algoritme? En een Data Protection Impact Assessment? Maar bovenal: heeft de leverancier deze uitgevoerd?’

Word AI-vaardig

Om die kritische vragen aan AI-leveranciers te kunnen stellen, moet je als kleine ondernemer zélf ook kennis van zaken hebben. ‘Daarom vind ik ook dat alle interne medewerkers van een klein flexbureau AI-vaardig moeten worden. Zich zo snel mogelijk moeten laten opleiden. Dat is echt belangrijk. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze bang zijn hun baan te verliezen aan AI. Dat gaat niet gebeuren. Wat wél gaat gebeuren, is dat mensen hun baan verliezen aan andere mensen die wel met AI kunnen werken. En dat kun je nu nog voorkomen.’

 

Brattinga beseft dat zeker compacte flexbureaus in een spagaat zitten. ‘Ze hebben het hartstikke druk. En het vraagt veel tijd, energie en zorgvuldigheid om met elkaar na te denken hoe je AI kan invoeren in je organisatie. Om iedereen mee te nemen, op te leiden, et cetera. Maar later gaat die investering je heel veel meer opleveren.’

3 AI-toepassingen waar jij iets mee kunt

1. Tools waarmee je supersnel goede vacatureteksten kunt schrijven
2. Technologieën waarmee je in een handomdraai cv’s in een inlenervriendelijk format zet
3. Toepassingen waarmee je slim competenties kunt ontdekken

Flexpedia Kennis Event – 21 november 2024

speciaal voor compacte en middelgrote flexbureaus

Inge Brattinga is een van de topsprekers op het Flexpedia Kennis Event 2024. Zij geeft inzicht in de gebruiksmogelijkheden van AI voor compacte uitzendbureaus en legt uit waar op gelet moet worden bij het inzetten van AI. Zij richt zich hierbij zowel op de organisatiedoelen (wat bereikt moet worden) als op de juridische aspecten.

Het Flexpedia Kennis Event is exclusief voor Flexpedia partners.

Flexpedia Kennis Event – 21 november 2024

speciaal voor compacte en middelgrote flexbureaus

Inge Brattinga is een van de topsprekers op het Flexpedia Kennis Event 2024. Zij geeft inzicht in de gebruiksmogelijkheden van AI voor compacte uitzendbureaus en legt uit waar op gelet moet worden bij het inzetten van AI. Zij richt zich hierbij zowel op de organisatiedoelen (wat bereikt moet worden) als op de juridische aspecten.

Het Flexpedia Kennis Event is exclusief voor Flexpedia partners.

Waarmee kunnen wij jou helpen?

http://Null