Voordelen van payroll

Voordelen van payroll

De payroll voordelen voor slimme ondernemers op een rij. In jip-en-jannektaal, transparant en zonder poespas. Wat zijn de voordelen van payroll? Komen ze:

 

  • Geen gedoe meer met salaris- en personeelsadministratie
    Alle administratieve rompslomp rond arbeidscontracten, cao’s, wet- en regelgeving, salarisuitbetaling en ga zo maar door, besteed je uit aan specialisten die het naadje van de kous weten.
  • Beperking personeelsrisico’s tot een minimum
    Zeg maar adios tegen de hoge kosten van langdurig zieke medewerkers. Ook de begeleiding van jouw medewerkers bij ziekte wordt tot in de puntjes gefixt door payrollexperts en HR Consultants. Dat slaapt als ondernemer een stuk rustiger.
  • Enorme vermindering van de administratie
    Alle personeelskosten overzichtelijk op slecht één factuur. Daar wordt ook jouw boekhouder superblij van.
  • Vaak goedkoper dan HRM in house
    Payroll heeft een prijskaartje. Maar zet je het af tegen een eigen HR afdeling met personeelskosten, kantoorvoorzieningen, salarissoftware en meer toeters en bellen, dan ben jij vaak goedkoper af met payroll. Bovendien blijf je als ondernemer met payroll flexibeler. Je kunt sneller opschalen en afschalen wanneer de situatie daarom vraagt.
  • Tijdwinst voor de ondernemer
    Geen tijdrovend gedoe meer met je personeels- en salarisadministratie beidt jou als ondernemer de mogelijkheid om weer echt te focussen waar je goed in bent! Hoe vet is dat! Daarvoor ben je ondernemer geworden.
  • Compliant: volgens wet- en regelgeving
    Het arbeidsrecht verandert continu. Denk aan de WAB, wijzigingen in cao’s, periodieke loonstijgingen, werkgeverssubsidies zoals de LIV en LKV en ga zo maar door. Hoe fijn is het dan dat je jouw medewerkers kan garanderen dat hun arbeidsdocumenten compliant zijn. Van arbeidscontract tot loonstrook. Tot in de puntjes gefixt volgens de meest recente wetgeving.

Payroll ervaringen

Payroll ervaringen van ondernemers geven duidelijk inzicht in de voor- en nadelen. Dat het uitbesteden van de salaris en personeelsadministratie tijdwinst oplevert is logisch. Maar wat vooral opvallend is uit de payroll ervaringen van ondernemers is de wens om personeelsrisico’s te beperken. De hoge kosten en administratieve last van de begeleiding van een langdurig zieke medewerker brengt veel ondernemers tot het randje van de afgrond. Met payroll draagt het payrollbedrijf deze verantwoordelijkheid. Hierdoor houd jij grip op personeelsrisico’s en beperk je de kosten. Dit blijkt het grootste voordeel te zijn uit de payroll ervaringen van ondernemers. Als tweede, het stuk service en de payrollwerkwijze.

Payroll nadelen voor ondernemers

Nadelen van payroll voor ondernemers zijn er ook. Het is van belang dat je weet welke dat zijn. Zo voorkom je verrassingen achteraf. De belangrijkste payroll nadelen zetten we voor je op een rij:

 

  • Payrollkosten
    Het prijskaartje van payroll is niet gering. Dat komt mede door de verplichte werkgeverslasten en de marge die het payrollbedrijf wenst. De payrollkosten worden berekend op basis van het bruto uurloon van de medewerker. Dat bruto uurloon wordt vermenigvuldigd met de payroll omrekenfactor. Deze varieert sterk per payrollbedrijf en is afhankelijk van de gehanteerde cao. Stel; jouw medewerker heeft een payroll contract van bepaalde tijd. Je spreekt met hem of haar een bruto uurloon af van € 10,00. De basis payroll omrekenfactor bij Flexpedia is 1,6759. Jouw kostprijs is dan 16,76 per uur, exclusief btw.
  • Vage payrolltarieven / omrekenfactoren
    De wondere wereld van payroll staat niet bekend om haar transparantie. Veel payrollbedrijven doen geheimzinnig over hun tarieven. Bijna geen enkel payrollbedrijf heeft de payrolltarieven, ook wel omrekenfactoren genoemd, openbaar gepubliceerd op hun website. Dat is bizar. Want zo ingewikkeld is het niet. Vraag dan ook altijd door wat er wel en niet in het tarief, de omrekenfactor voor payroll, is opgenomen. Denk daarbij aan werkgeverslasten (premies), vakantiegeld, vakantiedagen, toeslagen per cao, Atv-dagen, etc. Kortom: eis van een payrollbedrijf een duidelijke toelichting over hoe het tarief / omrekenfactor is opgebouwd. Bespreek ook waarom de eventuele transitievergoeding en ontslagvergoeding wel of niet in de omrekenfactor zit.
  • De ondernemer blijft (mede) verantwoordelijk
    Ook al heb je met payroll het juridisch werkgeverschap uitbesteed, je blijft als ondernemer (mede) verantwoordelijk voor jouw payrollmedewerker. Dit is bij wet geregeld en uitgewerkt in de Ketenaansprakelijkheid of Wet Keten Aansprakelijkheid (WKA). Dit is een regeling om niet betaalde loonbelasting of premies aan de Belastingdienst te verhalen door een keten van aannemers en onderaannemers. Jij als ondernemer die samenwerkt met een payrollbedrijf zit dus in zo’n keten. Check dan ook altijd of het payrollbedrijf waarmee je wilt gaan samenwerken lid is van de branchevereniging ABU of NBBU, SNCU gecertificeerd is en een G-rekening hanteert. Zo voorkom je gedoe achteraf. Let ook op situaties waarbij je een arbeidsconflict krijgt met een payroll medewerker. Volgt er een rechtszaak dan kunnen deze kosten op jou verhaald worden.

Payroll nadelen voor werknemers

Een medewerker werkt bij jou maar staat officieel op de loonlijst van een payrollbedrijf. Dat kan een ongemakkelijk gevoel creëren bij de medewerker. Een gevoel van afstand. Er niet helemaal bij horen. Het is voor jou als ondernemer dan belangrijk om duidelijk uit te leggen wat jouw motivatie is om te gaan samenwerken met een payrollbedrijf. Leg uit dat door de snel veranderende wetgeving van het arbeidsrecht en het cao-recht het werkgeverschap supercomplex is geworden. Dat jij door de bomen het bos niet meer ziet. Dat je het goed wilt regelen voor je medewerkers en daarom die complexiteit liever uitbesteedt aan een partij die het naadje van de kous weet. Wees daarin transparant. Leg uit dat payrollmedewerkers dezelfde rechten hebben als reguliere medewerkers. Dit is bij de wet geregeld via onder andere de inlenersbeloning en de Wet arbeidsmarkt in balans. Gelijk werk is gelijk loon. Ook voor payrollmedewerkers. En licht toe hoe het zit bij langdurig zieke medewerkers. Dat het enorm veel energie, tijd, geld en kennis vergt om langdurig zieke medewerkers goed te begeleiden. Dat jouw expertise niet op dat vlak ligt. Een payrollbedrijf met een eigen verzuimdesk is daarin gespecialiseerd. Dan weet je dat het goed geregeld wordt.