Werving en selectie van arbeidsmigranten
In deze blog
- De voorbereiding
- Check de tewerkstellingsvergunning
- Online tools
- Een eigen wervingskantoor openen in het buitenland
- Referral recruitment – de kracht van mond-tot-mondreclame
Werving & selectie van arbeidsmigranten
Het werven van flexkrachten in het buitenland is bepaald geen ABC’tje. Laat dat meteen maar gezegd zijn. Dit heeft er onder meer mee te maken dat er méér landen zijn met grote tekorten op de arbeidsmarkt. Nederland heeft dus te maken met flinke concurrentie. Bijvoorbeeld van buurlanden als Duitsland, Denemarken en België, landen die ook met open armen arbeidsmigranten verwelkomen. Maar met een beetje logisch nadenken en wat creativiteit zijn er genoeg oplossingen te bedenken om succesvol arbeidsmigranten te werven. Tips nodig? Komen ze:
Bereid je extra goed voor
Een goede uitzender zorgt bij elke werving natuurlijk voor een uitstekende voorbereiding. Bij arbeidsmigranten geldt dit des te meer. Je bemiddelt immers niet Pietje uit Amersfoort, die de Nederlandse taal machtig is, de cultuur kent, ervaring heeft bij Nederlandse bedrijven en wiens hele familie binnen een straal van 50 kilometer woont. Maar je richt je nu op Pjotr uit Warschau, of Jaime uit Spanje.
De volgende stap: Zorg ook dat je vooraf goed nadenkt over huisvesting, integratie (onderwijs, taalcursussen) en arbeidsvoorwaarden (manage verwachtingen vooraf, bijvoorbeeld over het verschil tussen brutosalaris en nettosalaris). Vertel over hoe mooi de stad is waarin de arbeidsmigrant komt te werken, wat er in de omgeving te doen is. Leg de voordelen van Nederland uit. En vergeet uiteraard de usp’s van je eigen bedrijf niet. Dit zijn allemaal zaken waarmee je iemand kunt verleiden. Een goede voorbereiding is bij de werving van arbeidsmigranten écht het halve werk.
Als je precies weet wie je zoekt, waar hij of zij te vinden is en waarmee je hem of haar hoopt te overtuigen, is het tijd om te gaan werven. Dat wil zeggen, het is bijna tijd…
Check even of een tewerkstellingsvergunning nodig is
Er is namelijk nogal een verschil of je iemand van binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland zoekt, of van erbuiten. De EER bestaat uit alle EU-landen, plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Dus:
- België;
- Bulgarije;
- Cyprus;
- Denemarken;
- Duitsland;
- Estland;
- Finland;
- Frankrijk;
- Griekenland;
- Hongarije;
- Ierland;
- IJsland;
- Italië;
- Kroatië;
- Letland;
- Liechtenstein;
- Litouwen;
- Luxemburg;
- Malta;
- Nederland;
- Noorwegen;
- Oostenrijk;
- Polen;
- Portugal;
- Roemenië;
- Slovenië;
- Slowakije;
- Spanje;
- Tsjechië;
- Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) (let op de Brexit 😊);
Arbeidsmigranten uit al deze landen en uit Zwitserland hebben (in de meeste gevallen sinds 1992) vrije toegang tot Nederland, ze vallen onder het vrij verkeer van personen. Voor arbeidsmigranten uit alle andere landen (zogeheten derdelanders) geldt dat niet. Zij vallen onder de Wet arbeid vreemdelingen (Wav).
Uitzonderingen daargelaten (zoals bepaalde hoogopgeleiden: de kennismigranten) betekent dit dat ze altijd een tewerkstellingsvergunning nodig hebben om in Nederland te kunnen werken. En in veel gevallen ook een verblijfsvergunning, die je overigens als een gecombineerde vergunning verblijf en arbeid (GVVA) kunt aanvragen bij de IND. Je opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor deze vergunningen, jij als uitzender moet ze aanvragen. Maar voor arbeidsmigranten uit de EER en Zwitserland heb je dus geen werk- of verblijfsvergunning nodig!
Voor de derdelanders (bijvoorbeeld goede krachten uit India, Pakistan of Mexico) geldt ook dat je ze pas mag werven als je kunt aantonen dat je binnen Nederland en de EER + Zwitserland geen geschikte mensen hebt kunnen vinden.
Je ziet dat er heel wat bij komt kijken; het is dan ook van belang om – voordat je echt gaat werven – te checken of er vergunningen nodig zijn, en zo ja, welke.
Zelf werven via (online) netwerken
Dan wordt het langzaam maar zeker tijd om tot werving over te gaan. Zelf doen kan prima, maar daarvoor geldt: creativiteit en doorzettingsvermogen zijn vereisten. Grote uitzenders hebben vaak vestigingen in andere landen. Via die kantoren regelen ze de werving in het buitenland. Of ze werken samen met betrouwbare buitenlandse recruiters. Vaak hebben grotere uitzenders ook al langer arbeidsmigranten voor zich werken, waardoor ze krachten uit hún netwerk kunnen werven (referral recruitment, zie ook verderop).
Maar als je een kleinere uitzender bent, of zelfs een startende, kun je dan ook zelf in het buitenland werven? Natuurlijk! Een greep uit de mogelijkheden:
- bezoek banenbeurzen/-markten in het buitenland, bijvoorbeeld op universiteiten;
- maak gebruik van online vacaturesites, zoals grote jobboards;
- anno 2020 kun je echt niet meer om social media heen, gebruik ze dan ook. In tekst en beeld kun je via social media veel bereiken. Denk aan mooie filmpjes over je bedrijf. Zorg dus voor een goede social media-strategie.
Een eigen wervingskantoor openen in het buitenland
Ook zelf een kantoor in het buitenland openen is goed mogelijk, beweert Roland Vollmuller. En hij kan het weten, want hij is de eigenaar van wervingsbureau HolandiaJobs. In Polen werft hij sinds 2013 personeel voor Nederlandse uitzendbureaus. “Vooral voor het lagere uitvoerende segment, denk aan productie- en magazijnmedewerkers.” Wat komt er allemaal bij kijken wanneer je een kantoor in het buitenland wilt openen? “Ik zeg met nadruk dat ik alleen kan spreken over de situatie in Polen. Stel dat je een kantoor in Bulgarije wilt beginnen, dan kunnen weer heel andere dingen gelden. In Polen was het voor mij al een hele uitdaging om erachter te komen hoe alles precies werkt, en dan had ik nog eens het voordeel dat mijn vrouw Poolse is. Om bij het begin te beginnen – en dat geldt denk ik ook voor andere landen – zorg altijd voor een inschrijving bij de Kamer van Koophandel van het betreffende land.”
Vollmuller had het voordeel dat hij een eenmanszaak kon starten, waardoor een notariële registratie niet nodig was. Iets wat met een BV wel het geval is. Wat voor HolandiaJobs wél noodzakelijk bleek, was een speciale licentie: een uitzendvergunning. “In Polen moet je bij het ministerie van Arbeid zo’n uitzendvergunning aanvragen om een wervingskantoor te beginnen. Ik heb een advocaat moeten inschakelen om die helemaal uit te pluizen. Voorwaarde voor het verkrijgen van die vergunning is namelijk dat je alle contracten van je personeel moet hebben. In mijn geval was dat lastig, om de simpele reden dat ik geen werkgever ben, ik bemiddel slechts arbeidsmigranten voor Nederlandse uitzenders. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb die uitzendvergunning uiteindelijk gekregen.”
Behalve deze vereisten zijn er volgens Vollmuller meer aandachtspunten als je in Polen gaat beginnen. “De bureaucratie is er gigantisch, dat gaat je tijd kosten, houd daar rekening mee. Daarnaast is de Poolse belastingdienst anders georganiseerd dan de Nederlandse. Voor een eenmanszaak vallen de gevolgen nog wel mee, maar aan de administratie van een BV worden veel meer eisen gesteld dan in Nederland. Ook daar gaat dus veel meer tijd in zitten.”
Checklist wervingsbureau starten in Polen
Vollmullers ervaringen leiden tot het volgende lijstje met punten-die-je-niet-moet-vergeten als je een wervingskantoor begint in Polen:
- inschrijving Poolse Kamer van Koophandel
- inschrijving bij de notaris als je een BV start
- aanvraag uitzendvergunning
Wees ook bij eventuele sollicitatiegesprekken creatief, zeker als je besluit geen kantoor in het buitenland te openen. Natuurlijk kun je de trein of het vliegtuig pakken, maar bijvoorbeeld videoconferencing en Skype zijn uiterst geschikt om iemand die 3.000 kilometer verderop zit, te spreken. En bovendien wel zo duurzaam.
Referral recruitment; de kracht van mond-tot-mondreclame
Uitzendbureaus die dit hele traject goed regelen, die arbeidsmigranten dus volledig in de watten leggen, merken een effect bij werving en selectie in het buitenland daarna. Want niet alleen worden de arbeidsmigranten loyaler dankzij die inspanningen, maar ook vertellen ze hun positieve ervaringen graag door aan vrienden en kennissen. Mocht het nodig zijn, dan gaan zij vervolgens graag bij het betreffende uitzendbureau aan de slag als arbeidsmigrant. Een mooi staaltje van mond-tot-mondreclame en referral recruitment!
[bron: Het Flexpedia Arbeidsmigranten Dossier – Werven, begeleiden, huisvesten en uitzenden van arbeidsmigranten te downloaden op Flexpedia / resources].
Dat was ‘m tot zover. We hopen dat je hiermee verder kunt.
Over Flexpedia
We helpen compacte en middelgrote ondernemers in de flexbranche met compliant en succesvol uitzenden zonder administratief gedoe waardoor flexondernemers kunnen groeien.
Met een superteam van negen developers, veertien HR consultants en acht finance specialisten bouwen we verder aan het Backoffice Platform Paydia waarmee we flexondernemers blij maken en de wereld van flex voor eens en altijd veranderen: transparanter, slimmer en persoonlijker.
Bekijk hier hoe zo’n 150 flexondernemers succesvol en compliant uitzenden zonder gedoe met Backoffice Platform Paydia.