
Eerste evaluatie Wwz: de hoop is gevestigd op een verkenner!
Heel ondernemend Nederland keek er woensdag 9 maart naar uit: de eerste evaluatie van de Wet werk en zekerheid (Wwz). De lobbyisten en brancheorganisaties pakten vooraf flink uit: De LTO (tuinbouw), Recron (recreatiesector), Koninklijke Horeca Nederland, Bouwend Nederland, de PO-raad (Primair Onderwijs) gaven aan op enigerwijze moeite te hebben met bepaalde facetten van de wet. De grote vraag was dan ook of er in de Thorbeckezaal ook flink zou worden uitgepakt? Wij zaten op de eerste rij om dit te beproeven.
Niet werkende onderdelen Wwz
Een veel gehoorde klacht was de ketenbepaling bij seizoenswerk. Een ander onderdeel van de wet, het betalen van een transitievergoeding nadat een werknemer twee jaar ziek is geweest is ook iets dat steekt. Dan zijn er nog de onderdelen ontslagprocedure (er zijn signalen dat er veel minder ontslagaanvragen worden goedgekeurd) en de transitievergoeding die moet worden betaald als een ondernemer stopt met zijn bedrijf, zodat de oudedagsvoorziening voor de werkgever in rook op gaat.
Kritiek op Wwz uit partijen
De verschillende partijen hebben hun zorgen geuit over de Wet werk en zekerheid. In de eerste ronde waren de partijen voornamelijk bezig met het profileren van hun eigen partij. Het was de SP die de CDA en D66 verweet nu ‘huilie huilie’ te doen terwijl ze zelf hun handtekening onder de wet hebben gezet. De D66 pareerde deze uitspraak door te stellen dat de SP nog nooit ergens aan heeft meegewerkt en altijd maar domweg tegen stemt.
Linda Voortman (GroenLinks) kwam met het idee voor een meerjarig contract voor bepaalde tijd, maar dit werd zo slecht onderbouwd dat het idee ter plekke doodbloedde. Fractie Klein (ik kende hem niet) kwam ook nog even aan het woord. De beste man had zoveel aanmerkingen op de wet dat hij de minister verwees naar de website van zijn ‘partij’ (?!?!). Volgens de VVD is MKB de pineut en moet er worden gekeken naar de nadelen die de wet oplevert voor deze bedrijven. Meneer Van ’t Wout (VVD) vindt dat de aangestelde verkenner (die de problemen in de landbouwsector verkent) ook moet kijken naar mogelijkheden om de problemen op te lossen buiten de wet.
De ChistenUnie is van mening dat Christelijke basisscholen worden beperkt in hun werkprocessen en wil dat de minister hier naar kijkt. Daarnaast concluderen zij dat de transitievergoeding werkgevers af lijkt te schrikken om medewerkers in vaste dienst te nemen. Tot slot was de PVV vooral bezig met zichzelf op de borst te slaan. Want zij hadden allen de problemen allang zien aankomen en hadden daarom niet ingestemd met de wet.
Asscher en zijn Wwz
Zoals verwacht was de eerste verdedigingslinie van Asscher de lengte van de periode dat de wet in werking is getreden. Hij ziet positieve en negatieve uitwerkingen van de wet, maar vindt het te vroeg om conclusies te trekken. Hij zegt dat het CPB becijfert dat er dit jaar 100.000 banen bij komen.
Daarnaast vindt hij dat een verlengde ketenbepaling verlenging van de onzekerheid van medewerkers betekent. Hij verwijst naar de cao-tafel om daar tot oplossingen te komen. De wet is de basis en werkgevers en werknemers moeten samen tot maatwerk oplossingen komen, daar wil hij wel aan meewerken. De land- en tuinbouw is een sector met problemen binnen de ketenbepaling en daar is een verkenner bezig met bemiddelen tussen de partijen om werkbare oplossing te creëren, aldus de minister. Deze verkenner, de heer De Waal zou voor 1 mei 2016 moeten rapporteren.
Volgens meneer Asscher wordt 80% van de ontslagen goedgekeurd. Bij deze willen wij graag opteren voor een onafhankelijk orgaan zodat er betrouwbare cijfers ontstaan. Ook moet het MKB volgens de minister nog leren om een deugdelijk dossier op te bouwen, ten behoeve van de ontslagprocedure.
Conclusie eerste evaluatie Wwz
Na drie uur debat moeten we vaststellen dat geen van de partijen de minister echt heeft pootje kunnen lichten. Hij bleef verwijzen naar de verantwoordelijkheid van de werkgevers en werknemers om er samen uit te komen. Meerdere partijen verweten de minister passiviteit, maar hij bleef de verantwoordelijkheid verschuiven naar cao-tafel. De enige toezegging die de partijen los hebben kunnen krijgen bij de minister is dat de verkenner ook andere branches dan de land- en tuinbouw mag gaan ‘verkennen’. Over de transitievergoeding na twee jaar ziekte zei de minister: voor 1 juli kom ik met een concrete oplossing.
Met andere woorden: geen concrete oplossingen, geen definitieve cijfers en geen aanpassingen aan de wet. Het lijkt wel politiek!
PS In het kader van slechte input is slechte output, volgens de Volkrant maakt de BOR (Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven) gehakt van de methode van evaluatie van de Wet werk en zekerheid. Maar dat even ter zijde.